Onderwijs
Leren is leuk!
Op de Pionier dagen we de kinderen uit om zich te ontwikkelen. We werken met de nieuwste methodes en combineren deze met digitale leermiddelen. Met ons betrokken team gaan wij voor klassikaal onderwijs van hoog niveau met ruimte voor maatwerk. Om het beste uit kinderen te halen, bieden we de leerlingen maatwerk, zodat zij zich op hun eigen niveau goed kunnen ontwikkelen. De leerkracht is de spil in het leerproces. Hij /zij kent de leerlingen en daagt de leerlingen uit om de volgende stap in hun ontwikkeling te gaan maken.
Er wordt niet alleen aan de cognitieve ontwikkeling gewerkt maar ook aan de sociale-emotionele, kunstzinnige en lichamelijke ontwikkeling. Ieder kind krijgt een stevige basis voor de toekomst mee.
Spelend leren
Jonge kinderen leren door te spelen en te ervaren. Daarom zijn we in september 2019 gestart met het ontwikkeltraject 'spelend leren op De Pionier'. Onder begeleiding van een trainer van Edux onderwijsadvies leren de leerkrachten uit groep 1/2, de leidsters van de voorschool, de intern begeleider en de directie het belang van spelend leren en hoe het meest optimale aanbod gecreeerd kan worden. Zo kijken we naar de doelen die kinderen bij 4 jaar, eind groep 1 en eind groep 2 moeten beheersen en hoe we die kunnen integrereren in spelactiviteiten. We verbeteren de inrichting van onze klaslokalen zodat kinderen nog meer en beter tot spel kunnen komen. Iedere dag gaan de kinderen spelen, de leerkracht bepaalt de eerste activiteit die de kinderen gaan doen. Zo zal het ene kind in de huishoek gaan spelen, het andere kind een puzzel van 36 stukjes en weer een ander kind bouwen in de bouwhoek met spiegels. Kinderen leren van en met elkaar tijdens het spelen. De leerkracht observeert, stimuleert en helpt kinderen waar dat nodig is.
Spelen is niet voorbehouden aan alleen de jongste kinderen, ook in de hogere groepen wordt nog gespeeld. Zo zijn er in groep 3 pop-up speelhoeken (in een doos zitten alle materialen, tafels verschuiven en de speelhoek is klaar voor gebruik), bakken met constructiemateriaal e.d.. In de hogere groepen wordt veel gebouwd en gespeeld met o.a. Lego, Knex en Kapla.
Ons onderwijs is zowel digitaal als op papier
Op De Pionier zetten we digitale middelen in als wij vinden dat dit bijdraagt aan de ontwikkeling van het kind en een verbetering is voor ons onderwijs. In groep 1/2 en groep 3 heeft iedere klas enkele I-pads ter beschikking, daarop staan educatieve spelletjes en oefenmateriaal van de lesmethodes. In de groepen 4 zijn Chromebooks aanwezig, waarmee de kinderen leren te werken. Zij krijgen in het begin van het schooljaar 'les' van groep 7. Kinderen kunnen elkaar goed uitleggen hoe iets werkt en delen dezelfde ervaring. Een mooi voorbeeld van jong leert van oud en oud leert van jong. Op de Chromebooks staat oefenmateriaal van de lesmethodes, educatieve spelletjes en leren de kinderen werken in de Microsoft Teams-omgeving. In groep 5 t/m groep 8 heeft iedere leerlingen een Chromebook tot zijn beschikking. Rekenen wordt in groep 5 en 6 bijna helemaal digitaal op de Chromebook gedaan, in het werkschrift worden alleen nog opdrachten gemaakt zoals meten, cijferend rekenenen e.d. Bij de andere vakken is er een combinatie tussen lesboeken, werkboeken en software. Kinderen leren zich mediawijs te gedragen op het internet. We leren hen informatie op te zoeken, de bron te beoordelen, kritisch te blijven kijken en ook hoe om te gaan met de gevaren van het internet. Kinderen leren ook praktische vaardigheden zoals werkstukken, presentaties, een quiz e.d. te maken en te delen met de leerkracht en klasgenoten. Ook programmeren en coderen komen aan bod.