Persoonlijke aandacht
Op De Pionier vinden we persoonlijke en positieve aandacht belangrijk. We geloven dat kinderen pas tot leren kunnen komen als zij goed in hun vel zitten en zich gezien en gewaardeed voelen. We hebben kleine klassen waardoor de leerkracht ieder kind veel aandacht kan schenken. In iedere groep heerst een prettig werk- en leerklimaat waarin de kinderen en de leerkracht van en met elkaar leren.
We handelen vanuit de methode van dr. Thomas Gordon. Deze methode gaat uit van een positief mensbeeld en de vooronderstelling dat ieder mens uniek is. Er wordt gewerkt aan het opbouwen en onderhouden van een goede relatie tussen ouders, kinderen en leerkrachten door open, duidelijk, respectvol en invoelend met elkaar te communiceren, op basis van gelijkwaardigheid. Dit zie je terug in hoe wij op De Pionier met de kinderen omgaan:
Ik-boodschappen: als we tegen een kind praten, doen we dat veel vanuit onze eigen gevoelens en behoeften: ik-boodschappen. Bijvoorbeeld: “Ik vind het vervelend wanneer je zo hard schreeuwt” in plaats van “Je schreeuwt te hard”.
Actief luisteren: als we naar kinderen luisteren, hebben we ook oor voor de (achterliggende) gevoelens en behoeften: actief luisteren. Hierdoor ontstaat wederzijds vertrouwen tussen de pedagogisch medewerker en de kinderen waardoor positieve beïnvloeding van het gedrag mogelijk wordt.
Rekening houden met anderen: kinderen hebben veel behoefte aan aandacht en die aandacht geven we ook. Daarnaast is het belangrijk dat kinderen leren dat anderen ook behoeften hebben. Zo krijgen kinderen oog voor de ander.
Voor jezelf opkomen: conflicten lossen we zo op dat iedereen wint en niemand verliest: we helpen de kinderen voor zichzelf op te komen, dit te verwoorden en tegelijkertijd ook rekening te houden met de gevoelens en behoeften van anderen.
Tijd en ruimte om te ontwikkelen: we geven de kinderen de tijd en de ruimte om zich te ontwikkelen; ieder op zijn eigen manier en in zijn eigen tempo.
Niet oordelen over gedrag: we kijken goed naar elk kind. Het gedrag van een kind en ons oordeel daarover, kunnen we goed van elkaar scheiden. Hierdoor zien we eerder en beter wat een kind nodig heeft, bijvoorbeeld aan aandacht of uitdaging.