Ouders
Onderwijs is het belang van kinderen, ouders en leerkrachten. De kinderen vallen onder de gezamenlijke zorg en verantwoording van school en ouders. We zien ouders als partners waarbij we ieder onze verantwoordelijkheden hebben, binnen het pedagogisch en didactisch partnerschap.
Gemiddeld verblijft uw kind acht jaar op onze school. In die periode hebben wij gedurende vijf dagen per week de verantwoordelijkheid voor uw kind. U als ouder verwacht een goede begeleiding van uw kind. Wij verwachten van ouders dat ze bij de school betrokken zijn.
Een open, rechtstreekse, eerlijke communicatie met elkaar is erg belangrijk, zowel voor u als voor ons. We merken dat ouders die iets met de leerkracht van hun kind willen bespreken geneigd zijn een uitgebreide mail schrijven. Echter, wij spreken u liever persoonlijk, face tot face of telefonisch. De leerkrachten zullen u dus vragen om telefonisch contact op te nemen of een afspraak te maken.
Iedere groep beschikt over een (of twee) klassenouders. Deze ouders fungeren als praktische tussenpersoon tussen ouders en groepsleerkracht en schakelen voor een aantal zaken ouders voor een bepaalde tijd of opdracht in. Te denken valt hierbij aan: meehelpen bij een project, rijden bij een excursie etc.
We houden contact met ouders en informeren hen op de volgende manieren:
- informatieavond aan het begin van ieder schooljaar over het leerjaar,
- verspreiden van het informatieboekje over ieder leerjaar,
- meerdere oudergesprekken per jaar (voor uitgebreide beschrijving, zie hieronder),
- tentoonstellingen als afsluiting van onze projectweek en kunstweek. Kinderen uit groep 3 t/m 8 presenteren dan aan de bezoekers datgene wat in hun groep aan de orde is geweest. Kinderen uit de onderbouwgroepen bekijken meestal onder begeleiding van een ouder de tentoonstelling;
- open podium meerdere keren per schooljaar;
- het digitaal verspreiden van de schoolkalender;
- tweewekelijk wordt een digitale nieuwsbrief verzonden;
- op onze website delen we recente informatie;
- oudercommunicatieapp Social Schools voor berichten en foto's van activiteiten op school, maar ook voor het inplannen van oudergesprekken, het melden van absenties en bekijken van de schoolkalender.
- informatieavond voor ouders over een onderwerp waaraan behoefte is (zo kwam vorig schooljaar het thema ‘mediawijs opvoeden’ aan bod).
Oudergesprekken:
- Groep 1: na 6 weken het eerste indruk gesprek
- Groep 1&2: ieder halfjaar een ontwikkelgesprek
- Groep 3&4: een startgesprek, ontwikkelgesprek en eindgesprek
- Bij de groepen 1 tot en met 4 zijn de gesprekken alleen met de ouders.
- Groep 5: een startgesprek, ontwikkelgesprek en eindgesprek waarbij het kind deel mag nemen aan het gesprek, maar is het niet verplicht.
- Groep 6 &7: een startgesprek, ontwikkelgesprek en eindgesprek waarbij het kind deel neemt aan het gesprek.
- Groep 8: een startgesprek, ontwikkelgesprek en adviesgesprek waarbij het kind deel neemt aan het gesprek.
Naar aanleiding van problemen op het gebied van leren en/of gedrag maken leerkrachten vaste afspraken met ouders om op regelmatige tijden overleg te voeren met elkaar. Dit gebeurt eventueel in overleg met de schoolpsychologe en/of de IB-bouwcoördinator. Deze afspraken hebben echter geen vrijblijvend karakter. Beide partijen (school en ouders) leggen zich de verplichting op om zich aan bepaalde procedures en afspraken te houden met betrekking tot de begeleiding. Er wordt dan een ouderverslag gemaakt, waarin de afspraken worden vastgelegd en ondertekend.
Bij kinderen met specifieke begeleiding doen we regelmatig een beroep op de ouders om bepaalde activiteiten in de vorm van thuishulp uit te voeren. Meestal gaat het hier dan om oefeningen van hooguit twintig minuten per dag. Dit gebeurt altijd in zorgvuldig overleg met de ouders, die hierbij een duidelijke instructie krijgen. Er geldt echter een zekere verplichting ten aanzien van de voortgang.
Ten slotte kunnen we niet zonder de hulp van ouders. Hier vind u meer informatie over de oudervereniging en de activeiten die zij voor de kinderen organiseren op De Pionier.