Ouderbetrokkenheid
11.1 Het belang van de betrokkenheid van ouders
Een open, rechtstreekse, eerlijke communicatie met elkaar is erg belangrijk, zowel voor jullie als voor ons.We merken dat ouders die iets met de leerkracht van hun kind willen bespreken geneigd zijn een uitgebreide mail schrijven. Echter, wij spreken jullie liever persoonlijk, face tot face of telefonisch. De leerkrachten zullen u dus vragen om telefonisch contact op te nemen of een afspraak te maken.
Ouders hebben veel invloed op het onderwijs van hun kind(eren).Wanneer ouders een positieve houding over de school aan hun kinderen tonen, heeft dit een grote mate van invloed op het tot leren komen. (zie het figuur)Alle ouders zijn per definitie betrokken bij hun kind. De ervaringen, opvattingen, normen en waarden van ouders zijn bepalend voor de wijze waarop een kind zich ontwikkelt.Het kind ontwikkelt zich met toestemming van zijn/haar ouders. Daarbij willen ouders voorkomen dat hun kind dezelfde negatieve ervaringen heeft als zijzelf. Dit heeft gevolgen voor het gedrag van zowel de ouder als het kind. Het kind is namelijk loyaal aan zijn/haar ouders en wil hen niet teleurstellen.De twee belangrijkste rollen van ouders
■ Voor leerkrachten is het van belang om ouders de rol van pleitbezorger te geven en voor ouders is het van belang om die rol te nemen. Het kind heeft namelijk recht op het feit dat zijn ouder voor hem opkomt.Dat is precies wat een pleitbezorger doet: onderzoeken en nadenken over wat het juiste is voor zijn kind. Dat kan botsen met wat de school denkt dat goed is voor een leerling.Het is echter juist positief als ouders het advies van school in eerste instantie in twijfel trekken. Op dat moment starten ze namelijk met onderzoeken.
■ Laat ouders als supporter van hun kind fungeren. Dat kan bijvoorbeeld door kinderen af en toe iets aan hun ouders te laten presenteren op school. Dan zal je zien dat de relatie tussen de school en de ouder verbetert.
■ Relatie is nodig om een vertrouwensband met ouders op te bouwen en te voorkomen dat ouders zich als (veeleisende) consumenten gaan gedragen.
■ Autonomie is belangrijk zodat ouders merken dat ze meebeslissen over hun kind.
■ Ouders die zich niet competent voelen (bijvoorbeeld vanwege een taalkloof ) of zelf slechte ervaringen hebben met school, zijn geneigd om de school te ontwijken.
Als school heb je maken met de leef- en de leergemeenschap.De Pionier heeft een visie op met elkaar samenleven (positieve benadering), samen werken en samen leren. Opvoeden is voortdurend proces waarbij op basis van waarden een schoolnorm ontstaat. Bij het samen leren wordt er in het Nederlandse toets- en testsysteem veel gefocust op het gemiddelde. Een veelgemaakte fout hierbij is dat ‘gemiddeld’ verward wordt met ‘normaal’. Dit zorgt vaak voor stress en te hoge verwachtingen bij zowel ouders als kinderen.Bovendien worden kinderen die afwijken van het gemiddelde te snel gelabeld.Hun gedrag, resultaten of ontwikkeling voldoet in dat geval immers niet aan de norm.Een label kan een excuus vormen voor het gedrag dat kinderen vertonen, waardoor ouders het gevoel hebben dat ze er niks meer aan kunnen doen. Aan de andere kant kan het label juist onrust bij ouders veroorzaken, waarna ze vaak van de school een oplossing verwachten. De oplossing ligt in een vertrouwensband met de ouder en een vertrouwensrelatie met het kind.11.2 Samen ….Leven, werken en lerenHieronder in de kaders aangegeven wat wij belangrijk vinden bij samenleven, samenwerken en samen leren op de Pionier.
11.3 Contacten van ouders naar school
11.3.1 Onze inloop
Iedere ochtend zijn de ouders in de gelegenheid om vanaf 8.20 uur tot 8.30 uur de klas binnen te lopen, om met het kind samen bepaalde werkjes, schriften of werkstukken te bekijken.De inlooptijd is niet bedoeld om een gesprekje met de leerkracht over het kind te voeren. Hiervoor kunt u het beste een afspraak maken. Een korte boodschap of briefje kan natuurlijk wel. Ook is de inlooptijd bedoeld als mogelijkheid voor onderlinge sociale contacten van de ouders. Zo leren ze elkaar en elkaars kinderen kennen.De inlooptijd biedt vooral voor de kinderen de mogelijkheid om al gemotiveerd aan het werk te gaan. We willen dat er effectief met de onderwijstijd omgegaan wordt op De Pionier. De ouders dienen dan bij aanvang van de lessen de klassen en het gebouw te verlaten.Dit geldt ook voor de Voorschool van de Pionier.De kinderen van de voorschoolse opvang (SKO) worden door de leidsters naar de klas gebracht.
11.3.2 Informatieverstrekking naar gescheiden ouders
Als ouders gescheiden van elkaar wonen, is het soms lastig om beide ouders gelijk te informeren over hun kind. De grondhouding, die we daarbij hebben als school, is dat we zo laagdrempelig mogelijk willen zijn naar beide ouders. Dat houdt in, dat ouders in principe alle informatie van ons kunnen krijgen. Via de website kunnen beide ouders jaarlijks een digitale versie van de schoolgids downloaden. Ook de digitale kalender is vanuit de website te importeren naar de digitale privé kalender. Om gebruik te kunnen maken van Social Schools moeten beide ouders een eigen account aanmaken en daar de koppelcode van het eigen kind invoeren.
Op de website kunnen ouders zichzelf aanmelden voor de nieuwsbrief van De Pionier.
Over de ontwikkeling van hun kind, spreken wij bij voorkeur met beide ouders.
Gescheiden ouders blijven samen verantwoordelijk voor hun kind. Daarom voeren we één gesprek per kind, bij voorkeur met beide ouders samen. Mocht dit om zwaarwegende redenen niet mogelijk zijn, kan er een uitzondering worden gemaakt. Maar dat is echt bij hoge uitzondering en in overleg met ons. Oftewel één gesprek per kind is de norm.
Hierbij verwijzen wij naar het burgerlijk wetboek, artikel 247 punt 3:
“Het ouderlijk gezag omvat mede de verplichting van de ouder om de ontwikkeling van de banden van zijn kind met de andere ouder te bevorderen.” Wanneer een ouder dit ernstig belemmerd geven wij dit door wanneer wij door bv. veilig thuis daarover bevraagd worden.
Onze inloop.Iedere ochtend zijn de ouders in de gelegenheid om vanaf 8.20 uur tot 8.30 uur de klas binnen te lopen, om met het kind samen bepaalde werkjes, schriften of werkstukken te bekijken.De inlooptijd is niet bedoeld om een gesprekje met de leerkracht over het kind te voeren. Hiervoor kunt u het beste een afspraak maken. Een korte boodschap of briefje kan natuurlijk wel. Ook is de inlooptijd bedoeld als mogelijkheid voor onderlinge sociale contacten van de ouders. Zo leren ze elkaar en elkaars kinderen kennen.De inlooptijd biedt vooral voor de kinderen de mogelijkheid om al gemotiveerd aan het werk te gaan. We willen dat er effectief met de onderwijstijd omgegaan wordt op De Pionier. De ouders dienen dan bij aanvang van de lessen de klassen en het gebouw te verlaten. Dit geldt ook voor de Voorschool van de Pionier.De kinderen van de voorschoolse opvang (SKO) worden door de leidsters naar de klas gebracht.
Informatie over de verschillende groepenWederzijdse informatievoorziening tussen school en ouders is belangrijk.De meeste groepen zullen aan het begin van het schooljaar een informatieavond houden. Deze avond is bedoeld om met elkaar en met de leerstof van het desbetreffende leerjaar kennis te maken.Een informatieavond over het Voortgezet Onderwijs zou bv. Later in het schooljaar gepland kunnen worden omdat dan evt. data dan pas bekend zijn. De informatieavond wordt nog voor de startgesprekken gepland.Naast deze vaste momenten is er altijd gelegenheid om met de leerkracht een afspraak te maken om over uw kind te praten. Voor alle voorkomende vragen kunt u in eerste instantie bij de leerkracht terecht. Voor iedere groep is daarvoor speciaal een informatieboekje samengesteld. Die kunt u vinden op de website van de school.
11.3.3 Klassenouders / Klassen-App
Iedere groep beschikt over een (of twee) klassenouders. Deze ouders fungeren als praktische tussenpersoon tussen ouders en groepsleerkracht en schakelen voor een aantal zaken
ouders voor een bepaalde tijd of opdracht in. Te denken valt hierbij aan: meehelpen bij een project, rijden bij een excursie etc.Iedere groep heeft een klassenouder die ervoor kan kiezen op WhatsApp voor alle ouders een klassen-App te beheren. Die App is handig voor de ouders binnen die groep, zo kennen ze elkaar en elkaars kinderen. Wanneer er op school onduidelijkheden zijn kunt het best eerst dit bij de leerkracht navragen. Wanneer er onrust op de App komt zal de klassenouders die ouder vragen contact op te nemen met de leerkracht. De klassenouder kan wel informatie (bij navraag) verduidelijken maar heeft geen rol bij het oplossen van problemen of klachten van andere ouders.
11.3.4 Tussentijdse afspraken
De groepsleerkracht van uw kind is altijd uw eerste aanspreekpunt. Na schooltijd is er altijd de mogelijkheid om binnen te lopen voor een gesprekje. Wanneer u wat meer tijd nodig heeft, vragen we u om daarvoor een afspraak te maken. Wanneer het noodzakelijk is, kunt u van ons ook het verzoek krijgen voor een gesprek met de IB-er.
11.4 Contacten en informatie van de school naar ouders
We houden contact met u en informeren u op de volgende manieren:
11.4.1 Informatie over de verschillende groepen
Ieder schooljaar informeren we de ouders over de specifieke zaken van een leerjaar. Voor iedere groep is daarvoor speciaal een informatieboekje samengesteld. Die kunt u vinden op de website van de school.
11.4.2 Contactgesprekken
Drie keer per jaar zijn er voor de ouders contactgesprekken. Het eerste gesprek is een startgesprek, hierbij worden de bijzonderheden en de verwachtingen over en weer besproken. Het kennismaken en de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerling staat hierbij centraal. Het tweede contactgesprek is in februari als de citotoetsen afgenomen zijn en de derde in juni. Dit noemen we ontwikkelgesprekken.
We voeren de gesprekken in de groepen 6, 7 en 8 samen met het kind. U komt dus met uw kind naar het gesprek. In groep 5 is het ook mogelijk om met uw kind te komen naar het gesprek maar zijn/haar aanwezigheid is niet verplicht.
Bij de groepen 1 tot en met 4 zijn de gesprekken alleen met de ouders.
Tijdens deze contactgesprekken worden ouders ook in de gelegenheid gesteld, (indien dit noodzakelijk is) een gesprek met één van de IB-bouwcoördinatoren te hebben.
De contactgesprekken voor de groepen 7 en 8 worden op andere data gehouden als bij de andere groepen i.v.m. de registratiemomenten en de toets afnames.
De gesprekken vinden in de middag, vanaf 15.30 uur plaats (op woensdag vanaf 12.45 uur) tot uiterlijk 18.00 uur. Via de app van Social Schools kunnen ouders/verzorgers zich aanmelden zodra de gesprekstijden zijn klaargezet.
Indien de ouders niet reageren op de oproep voor een contactgesprek, neemt de school contact op om toch tot het maken van een afspraak te komen.
Voorafgaand aan het contactgesprek in juni in groep 7 wordt er een pril pré-advies meegegeven.
Het pré-advies geeft een indicatie voor het mogelijke niveau van het vervolgonderwijs.Groep 8 heeft aparte oudergesprekken, waarin het schooladvies voor het vervolgonderwijs met de ouders en de leerling wordt besproken.
Naar aanleiding van problemen op het gebied van leren en/of gedrag maken leerkrachten vaste afspraken met ouders om op regelmatige tijden overleg te voeren met elkaar. Dit gebeurt eventueel in overleg met de schoolpsychologe en/of de IB-bouwcoördinator. Deze afspraken hebben echter geen vrijblijvend karakter. Beide partijen (school en ouders) leggen zich de verplichting op om zich aan bepaalde procedures en afspraken te houden met betrekking tot de begeleiding. Er wordt dan een ouderverslag gemaakt, waarin de afspraken worden vastgelegd (en indien nodig ondertekend).
Bij kinderen met specifieke begeleiding doen we regelmatig een beroep op de ouders om bepaalde activiteiten in de vorm van thuishulp uit te voeren. Meestal gaat het hier dan om oefeningen van hooguit twintig minuten per dag. Dit gebeurt altijd in zorgvuldig overleg met de ouders, die hierbij een duidelijke instructie krijgen. Er geldt echter een zekere verplichting ten aanzien van de voortgang.
Informatie(avond)In het begin van het schooljaar is er per groep een informatiebijeenkomst waarbij de leerkracht(en) de belangrijkste informatie over die groep met de ouders doorneemt.Tevens komt er informatie over wat de gedragspecialisten in de groep doen, informatie vanuit de oudervereniging over de activiteiten en de besteding van de ouderbijdragen etc.Specifieke informatie behorende bij een groep kan ook opeen ander moment gedeeld worden, denk aan het pre-advies in groep 7, het advies in groep 8 en de informatie over het voortgezet onderwijs.
Didactisch ouderschapTijdens de coronaperiode hadden de kinderen thuisonderwijs. Veel ouders hebben toen hun kinderen zelf lesgegeven. Nu dit niet meer nodig is zijn er nog steeds momenten waarbij we een beroep doen op ouders.We dragen samen de verantwoording voor…Programma BouwOp De Pionier werken we met Bouw! Dit is een computergestuurd interventieprogramma waarmee leesproblemen bij risicoleerlingen in groep 2 t/m 4 voorkomen kunnen worden. De leerling leert, de tutor stuurt en de computer wijst de weg.Ouders, grootouders en oudere leerlingen kunnen als tutor fungeren. Het programma is een preventieve aanpak om de problemen met leesachterstanden, laaggeletterdheid en dyslexie effectief terug te dringen. De leerlingen die hiervoor in aanmerking komen worden begeleid door onze coördinator Bouw. Iedere leerling krijgt een eigen tutor op school waarmee de leerling 2x per week 15 minuten onder schooltijd met Bouw oefent. De tutor is een leerling uit groep 6, 7 of 8 en krijgt vooraf training in hoe te fungeren als tutor.Daarnaast moet de leerling 2x per week 15 minuten thuis met Bouw oefenen om aan de minimale oefentijd van 1 uur per week te komen.
Extra ondersteuningWanneer een leerling extra ondersteuning op school krijgt dan kunnen er ook afspraken gemaakt worden over extra werk dat thuis samen met de ouder gemaakt of gedaan moet worden.
Wanneer een groep extra ondersteuning nodig heeft dan kan er aan de ouders van de groep gevraagd om met hun eigen kind te oefenen / leren. (Denk bv. aan de het leren van de tafels)
Extra oefenwerkDe leerkracht van uw kind kan (heeft geen extra ondersteuning) voor uw kind extra oefenwerk meegeven (anders dan huiswerk).Het zou dan fijn zijn wanneer u dit samen met uw kind oppakt.Denk maar het veelvuldig thuis (voor)lezen in de groepen 1 t/m 4 om het leesproces te bevorderen.